Dit onderzoek is inmiddels afgesloten. Bedankt voor uw medewerking.
  • &samhoud

    &samhoud

    &samhoud noemt zichzelf een gewoon ongewoon bedrijf. Ze zijn op uiteenlopende terreinen, waaronder consultancy, food en de mediabranche actief. De bindende factor is hun idealistische, maatschappelijke doelstelling: het inspireren en verbinden van mensen in de wereld. Het hogere doel dat ze daarbij hebben geformuleerd is: Together we build a brighter future.

    Inspireren en verbinden van mensen

    Het vergroten van het vertrouwen en waardering van de stakeholders van de organisatie, is voor &samhoud een logisch vervolg op de bedrijfsvisie van de organisatie. Hierin staat het inspireren en verbinden van mensen om waarde te creëren voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en maatschappij centraal. Dit heeft geleid tot een veelheid aan maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn het geven van lessen op scholen over het belang van een goede communicatie met elkaar, de productie van drie films over verbinding en het laten uitvoeren van een internationaal onderzoek naar hoe mensen zich verbinden met anderen.

    Samen waarde creëren

    In de commerciële activiteiten van &samhoud voor klanten zoekt de organisatie consequent naar het laten samenvallen van enerzijds het creëren van maatschappelijke meerwaarde en anderzijds het realiseren van de doelstellingen van klanten. Voorbeelden hiervan zijn het aanbieden van gezonde, vegetarische voeding in het Holland Heineken Huis, het introduceren van gezonde fastfood maaltijden in samenwerking met de voedingsbranche en het opzetten van een huis van verbinding (Parkstraat 2 te Utrecht). Klanten kunnen gratis gebruik maken van dit huis voor strategische sessies. Maar ook maatschappelijke organisaties kunnen het huis van verbinding kosteloos gebruiken voor activiteiten die bijdragen aan het hoger doel van &samhoud.

    Ook in het personeelsbeleid wordt verder gekeken dan prestaties en beloning. Alle medewerkers moeten bijvoorbeeld hun persoonlijke visie en strategie ontwikkelen die leidend zijn bij hun ontwikkeling en de ondersteuning die ze vanuit de organisatie krijgen. &samhoud organiseert ook opleidingsreizen voor alle medewerkers, naar bijvoorbeeld Zuid-Afrika, India en de Harvard Business School. Ook krijgen de mannelijke medewerkers 2 maanden betaald vaderschapsverlof. En alle medewerkers die tijdens hun vakantie hun e-mail niet lezen en niet bellen met collega’s ontvangen 250 euro bonus.

    Visie creëren de kern van hun reputatiemanagement

    &samhoud heeft het afgelopen jaar geen aantoonbare resultaten geboekt op het gebied van reputatiemanagement, althans niet in de gebruikelijke zin van het woord. Want als reputatiemanagement betekent dat een bedrijf het eigenbelang niet vooropstelt, maar vanuit een overkoepelende visie streeft naar optimale waarde creatie voor al zijn stakeholders, is dat misschien ook niet nodig. If you do good, reputation will take care of itself.
  • Gemeente Den Haag

    Gemeente Den Haag: Internationale stad van Vrede en Recht

    Deze mooie stad achter de duinen herbergt niet alleen onze regering, maar heeft op de wereldkaart ook de positie veroverd van Internationale Stad van Vrede en Recht. Diverse gerechtshoven, waaronder het Internationaal Gerechtshof en het Internationaal Strafhof zijn er gevestigd. En ruim 135 non-gouvernementele organisaties waaronder het Nederlandse Helsinki Comité, zetten zich vanuit Den Haag in voor een rechtvaardiger en veiliger wereld voor iedereen. Vanuit de filosofie dat een herkenbare positionering in de wereld de economische groei en werkgelegenheid van de stad bevordert, blijft de stad hierop inzetten.

    Een Multi-stakeholderbenadering

    Vanuit de overtuiging dat een zo breed mogelijk draagvlak een cruciale succesfactor is voor de eigen positionering, probeert de gemeente Den Haag alle relevante stakeholdergroepen hiervoor te enthousiasmeren. Medewerkers, (inter)nationale pers en media, de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven maar nadrukkelijk ook de eigen inwoners worden met tal van activiteiten betrokken bij de Internationale Stad van Vrede en Recht.

    Den Haag heeft niet stilgezeten

    De gemeente Den Haag heeft zich tot doel gesteld de positionering waar mogelijk uit te bouwen. Het afgelopen jaar lag de focus daarbij op de organisatie van de Nuclear Security Summit (NSS), de grootste internationale conferentie die ooit op Nederlandse bodem heeft plaatsgevonden. Vanwege alle betrokken partijen was dit organisatorisch een buitengewoon complex project. Alleen het herbergen en beveiligen van 58 wereldleiders, duizenden delegatieleden en een legioen journalisten mag gerust een uitdaging van wereldformaat worden genoemd. Door deze conferentie vlekkeloos te organiseren, heeft Den Haag internationaal veel lof geoogst van onder meer president Barack Obama en Secretaris Generaal Ban Ki-Moon van de VN en de eigen positionering bevestigd en benadrukt. Met het oog op het draagvlak onder de bevolking, organiseerde Den Haag tijdens de NSS tal van activiteiten, zoals muziekoptredens, exposities, lezingen en debatten. Het tweede speerpunt was de organisatie van het festival Just Peace waarmee Den Haag de VN Dag van de Vrede vierde. Dit festival duurde drie dagen en had vooral ten doel de Hagenaars meer te betrekken bij de thema’s vrede en recht. Hiervoor werden diverse activiteiten opgezet, zoals muziek, debatten, tentoonstellingen, een Vredesloop, rondleidingen, wandelingen en theater.

    Verbreding van de propositie

    Ter aanvulling op de bestaande propositie en met het oog op synergie heeft Den Haag zich het afgelopen jaar ook nadrukkelijk gepromoot als woonstad, zakenstad, studentenstad en toeristenstad. Hiervoor werden bijvoorbeeld een innovatieve website voor bezoekers (www.denhaag.com), socialemediacampagnes ( www.facebook.com/firsthomefirstlove) en een internationale pr-campagne voor Den Haag Zakenstad gelanceerd. En diverse evenementen, waaronder de ‘Oh Oh Intro’ voor studenten.

    Heldere positionering blijkt banenmotor

    De citymarketing van Den Haag blijkt aantoonbaar succesvol. Door de consequente positionering van Internationale Stad van Vrede en Recht, groeit de werkgelegenheid ondanks het verlies van banen bij de Rijksoverheid. Met 37.500 banen zijn de internationale organisaties de belangrijkste banenmotor voor Den Haag en de Haagse regio. Ook midden- en laagopgeleide werknemers profiteren hiervan. En volgens recent onderzoek van Decisio zijn de internationale instellingen goed voor 5.2 miljard aan directe bestedingen.
  • Natuurmonumenten

    Over Natuurmonumenten

    Natuurmonumenten is dé beweging van mensen met hart voor de natuur. De organisatie wil mensen, van jong tot oud, in het hart raken en de fascinatie voor de natuur met hen delen. Zij moedigen een ieder aan om in een van haar ruim 350 natuurgebieden iets geweldigs te beleven. Natuurmonumenten heeft 735.000 leden en 3.800 vrijwilligers die zich inzetten voor de organisatie.

    Grotere rol van achterban

    Reputatiemanagement is voor Natuurmonumenten geen exclusief domein van de afdeling communicatie, maar een gezamenlijke inspanning van alle geledingen van de organisatie. Belangrijk speerpunt is het geven van een grotere rol aan de achterban en betrokkenen bij het beschermen van natuur in Nederland. Zij worden niet alleen uitgenodigd om hun mening te geven, maar ook om na te denken over de inrichting van een gebied, de besluitvorming over een landschapsproject, het kopen van een aandeel van een natuurterrein of het uitvoeren van fysieke onderhoudswerkzaamheden. Voorbeelden zijn de inrichting van een nieuw gebied samen met omwonenden in Delftzijl en de Grote Natuur Enquête waaraan 40.000 leden deelnamen en waarvan de uitkomsten worden vertaald in nieuw beleid van Natuurmonumenten.

    Dialoog met stakeholders en communicatie

    Tegelijkertijd heeft Natuurmonumenten de dialoog met haar stakeholders geïntensiveerd. Hiervoor zijn de gespreksonderwerpen en belanghebbenden vastgesteld op basis van een omgevingsscan, waarbij aan de voornaamste stakeholders is gevraagd te reflecteren op de issues die voor Natuurmonumenten van belang zijn. Om over deze onderwerpen van gedachten te wisselen zijn focusgroepen, debatten, symposia en panelgesprekken georganiseerd en is het persoonlijk contact met leden via de ledenservice geïntensiveerd. Issuemanagement stelt Natuurmonumenten in staat vroegtijdig op tendensen in te spelen. Issues die grote maatschappelijke beroering veroorzaken, worden dagelijks gemonitord en de berichtgeving hierover wordt mede gebaseerd op de dialoog met de stakeholders.

    Daarnaast is een overkoepelende communicatiestrategie geformuleerd om de in de loop der jaren ontstane kloof tussen Natuurmonumenten en het publiek te dichten. Centraal staat het streven om mensen weer enthousiast voor de natuur te maken en hen uit te nodigen zelf te komen kijken en gefascineerd te raken door en verwonderd over de natuur in Nederland. Vanuit deze overkoepelende gedachte zijn de afgelopen jaren ook alle communicatiemiddelen vernieuwd; van het ledenblad Puur Natuur tot de website: www.natuurmonumenten.nl, evenementen en aanduidingsborden. Om de dialoog met leden te stimuleren, hebben ook de sociale media in de communicatiestrategie een belangrijkere plaats gekregen. Het thema 'Recreëren in de natuur' blijkt ook intern een schot in de roos, doordat het goed aansluit bij de belevingswereld van de medewerkers van de organisatie.

    Toename achterban, grotere spontane bekendheid en meer engagement

    De achterban van Natuurmonumenten is in 2013 voor het tweede jaar op rij gestegen: van 732.000 naar 735.000 leden. Het aantal kinderen dat zich via het programma OERRR aansloot bij Natuurmonumenten groeide het afgelopen jaar explosief van 150.000 naar 180.000 en ook het aantal vrijwilligers dat zich voor de organisatie inzet is gestegen. Daarnaast bereikte de spontane naamsbekendheid van Natuurmonumenten het hoogste niveau in de afgelopen vier jaar. Als gevolg van de verkregen free publicity de vereniging genomineerd voor de Top 10 sociale media en steeg zij op de Chari-barometer van plaats 20 naar 14 (imagorangorde).

    Kijk voor meer informatie over het werk van Natuurmonumenten op:
    https://www.natuurmonumenten.nl/natuurmonumenten
  • ONVZ Zorgverzekeraar

    ONVZ Zorgverzekeraar

    ONVZ is een zorgverzekeraar voor wie klantgerichtheid de basis van het denken en handelen vormt. ONVZ wil verzekerden zo goed mogelijk begeleiden in de zorg en hen wegwijs maken in het zorgaanbod. Vrije keuze staat daarbij centraal. Dit betekent dat verzekerden zelf kunnen kiezen naar welk ziekenhuis ze gaan en door welke dokter ze zich laten behandelen. ONVZ heeft de overtuiging dat iedereen de vrije keuze heeft om zelf te bepalen wie er aan zijn of haar lichaam zit. Een principieel standpunt waar ONVZ zich sinds 1933 hard voor maakt.

    Vrije keuze

    Het thema vrije keuze staat vormt de rode draad in het reputatiemanagement van ONVZ en de communicatie én de dialoog met haar stakeholders. Offline en online media worden heel gericht ingezet, vaak in samenhang met de actualiteit, om de thematiek van vrije keuze over het voetlicht te brengen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties rond dit onderwerp, het plaatsen van redactionele artikelen en de participatie in consumentenprogramma’s, zoals Radar. Daarnaast wordt branded content ingezet rondom het onderwerp ‘Vrije keuze’, ontvingen alle klanten een nieuwsbrief rondom dit thema en werd bij de sponsoring van het EK Hockey de nieuwe pay-off geïntroduceerd: ‘ONVZ Zorgverzekeraar, verzekerd van vrije keuze’.

    Dialoog met stakeholders

    ONVZ zet verschillende middelen en instrumenten in om de dialoog met stakeholders vorm te geven. Zo werkt de zorgverzekeraar nauw samen met werkgevers om werknemers gezond, vitaal en tevreden te houden en wordt met zorgverleners en tussenpersonen de dialoog aangegaan op beurzen, bijeenkomsten en sociale media. Ook zijn er afgelopen jaar twee wedstrijden georganiseerd om innovatieve ideeën te generen voor verbetering van de zorg. Ten slotte laat ONVZ regelmatig haar stem horen in Den Haag om politici te overtuigen van het belang van vrije keuze in de zorg.

    Hoogste klanttevredenheid

    Afgelopen twee jaar is ONVZ de verzekeraar met de hoogste Net Promoter Score (NPS) de klanttevredenheid meet. De gemiddelde score van zorgverzekeraars in 2014 bedroeg -8, terwijl ONVZ een score haalde van +37. Dat bekende een lichte stijging ten opzichte van de NPS-score van vorig jaar, toen ONVZ met +35 uitgeroepen tot beste zorgverzekeraar van het jaar. Afgelopen jaar groeide ONVZ 5% netto. Medewerkers beoordelen hun trots op de organisatie en de mate waarin zij de organisatie aan anderen aanbevelen met een 8.1, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van MeyerMonitor.
  • De Rechtspraak

    Rechters zoeken verbinding

    De Rechtspraak wordt ook wel de derde macht genoemd, naast de regering en het parlement. De 2.500 rechters die in Nederland werken, behandelen elk jaar circa 1.7 miljoen zaken. Omdat de beslissingen van de rechtspraak diep ingrijpen in het leven van mensen, is draagvlak onder de bevolking zeer belangrijk. Maar de rechters bleken niet meer het vertrouwen te genieten waardoor hun uitspraken zonder discussie werden geaccepteerd. Zij hebben deze groeiende kloof lang genegeerd, maar in 2011 gooide de voorzitter van de Raad voor de rechtspraak de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok en riep rechters op de verbinding met de samenleving te herijken. Zij stonden hierbij voor de uitdaging de verwachtingspatronen van burgers beter te hanteren, zonder de eigen waarden te verloochenen of mee te gaan in de waan van de dag.

    De Rechtspraak herbront zich

    Op initiatief van de Raad voor de rechtspraak werd het reputatiemanagementprogramma ‘Rechtspraak en samenleving’ gestart, geleid door presidenten van rechtbanken en gerechtshoven. Intensieve consultatie van rechters en rechtspraakmedewerkers resulteerde in een verhaal over de maatschappelijke functie en kernwaarden van de rechtspraak: Rechtspraak maakt samen leven mogelijk. De Rechtspraak realiseerde zich dat het uitdragen van dit verhaal veel verder gaat dan alleen communicatie. Het kon alleen succesvol zijn als het tot leven komt in de interne organisatie, houding en dienstverlening van de Rechtspraak.

    Gedifferentieerde doelgroepenbenadering

    Om het gewenste doel te bereiken, richtte het reputatieprogramma zich op 5 doelgroepen:

    1. rechters en rechtspraakmedewerkers
    2. beslissers en publieke opiniemakers
    3. rechtzoekenden
    4. professionele procespartijen
    5. kritische burgers

    De Rechtspraak focuste in eerste instantie op een cultuuromslag bij de rechters en rechtspraakmedewerkers zelf. De rechters werden bijvoorbeeld bijgeschoold om de motivatie van hun vonnis beter en begrijpelijker op te schrijven. En in 2013 en 2014 volgden honderden rechters een speciale training in het omgaan met camera’s en microfoons in de rechtszaal. Daarnaast is de inrichting van de gerechten vriendelijker gemaakt voor rechtzoekenden en het publiek en wordt de bejegening en houding van de medewerkers verbeterd. In 2013 en 2014 heeft de Rechtspraak ook een tiental ijkpersonen of persona’s opgesteld om de externe gerichtheid van de rechters en medewerkers te bevorderen.

    Daarnaast heeft de Rechtspraak ook de transparantie richting de burgers ingrijpend verhoogd. Zo worden jaarlijks meer dan 100 duizend vonnissen online gepubliceerd en doorzoekbaar gemaakt. En wanneer een zaak veel aandacht krijgt bij het publiek en in de media, houden rechters daar bij hun vonnis rekening mee en publiceert de Rechtspraak direct na het uitspreken een nieuwsbericht, waarin het vonnis in gewone-mensentaal is samengevat. De Rechtspraak verspreidt dit bericht actief via Twitter en reageert op inhoudelijke vragen en opmerkingen. En door de invoering van een nieuwe persrichtlijn zijn in 2013 de mogelijkheden om een rechtszaak via radio, tv en sociale media (live) te verslaan ook flink verruimd. Ook de website www.rechtspraak.nl wordt volledig vernieuwd en meer afgestemd op de behoefte van de bezoekers: helderder (B1) taalgebruik en waar nodig (bewegende) beelden om nadere uitleg te verschaffen.

    De Rechtspraak organiseert ook publieksactiviteiten zoals de jaarlijks terugkerende Week van de Rechtspraak. Alle 16 gerechten verzorgen op verschillende dagen in deze week publieksactiviteiten. De Rechtspraak organiseert in deze week voor circa 350 rechters en 100 externe relaties de Dag voor de rechtspraak. Hiermee hebben ze een podium gecreëerd voor zichzelf als derde staatsmacht en voor discussie onder en met rechters over onderwerpen die de Rechtspraak en de samenleving raken.

    Tot slot heeft de Rechtspraak een relatienetwerk ontwikkeld met stakeholders van diverse pluimage, zoals parlementariërs, hoge ambtenaren van verschillende ministeries, voorzitters van maatschappelijke organisaties, maar ook wetenschappers en opiniemakers. Zij worden proactief geïnformeerd over zaken die voor hen van belang kunnen zijn.

    Het vertrouwen in de Rechtspraak is aantoonbaar verbeterd

    De Rechtspraak is erin geslaagd een betere verbinding met de bevolking te leggen. Volgens het CBS is het vertrouwen in de Rechtspraak (met de politie) in 2014 het hoogst van alle overheidsinstanties en substantieel hoger dan in de Regering en het Parlement. Zij hebben de burger ook actiever bij de rechtspraak betrokken. Zo groeit het aantal mensen dat gebruikmaakt van de informatievoorziening en neemt ook de waardering toe: gemiddeld 1.400 unieke bezoekers per nieuwsbericht, meer dan 10 duizend volgers op Twitter, 31.700 abonnees op de wekelijkse e-mailnieuwsbrief en in tien maanden 54.000 likes op de Facebook-pagina. Het succes van hun aanpak smaakt naar meer en heeft ook een ambitieuze Agenda van de Rechtspraak 2015 – 2018 opgeleverd met een nadruk op de behoeften van rechtzoekenden en publiek: in 2018 duren rechtszaken 40% korter dan in 2013 en is minstens 70% van de rechtzoekenden en professionele partijen tevreden over de begrijpelijkheid van de procedures en de toegankelijkheid van de rechtspraak.